Motorn igen

Lördagen den 25 mars, soligt och fint, dock lite kall blåst. Min iranske vän har varit här och med ett brett leende tagit sig an min senaste skada. Jag har varit ombord hela dagen och väntat på att elektrikern ska komma och leta upp orsaken till att motorn har samma potential som batteriernas minuspol, något är fel. Men å andra sidan har det varit så i alla år, så hur allvarligt är det? För den insatte kan jag tillägga att propelleraxeln är isolerad, varför motorn inte har någon kontakt med vattnet (vatten har jordpotential dvs i princip samma som batteriets minuspol). Men å andra sidan tar motorn in sjövatten varför de i alla fall borde få samma potential som vattnet (jorden). Detta med elektricitet är obegripligt, jag släpper ämnet.

Under tiden har jag väckt upp min Water maker och konstaterat att den fungerar, i morgon ska vi prova våra solceller. Det börjar närma sig. Nu är det bara servisen på dingemotorn samt dingens solskydd kvar, och jag höll på att glömma en sak, att betala hela kalaset. Detta har vi utfört under vintern:
– Renoverat hela motorn, värmeväxlaren, avgassystemet
– Propelleraxeln svarvad, axeltätningen (ny) och propellern (renoverad)
– Värmesystemet totalrenoverat såväl rör som dieselvärmaren
– Riggen inspekterad, två nya fall, fixat vatteninträngningen i balksystemet
– Ny swanhals med mössa
– Ny avlastare
– Ny sydda solskydd runt biminin samt att ha över bommen samt för att skydda ”fönstren”
– Nylackerad rattpiedestal, samt delar av toaletten samt delar av våra tre fläktar
– Renoverat akterstagsträckaren samt den hydrauliska huvudpumpen
– Slipat och lackat trädetaljer
– Tvättat och behandlat teakdäcket
– Gjort utvecklingsarbeten på dingen, gjort service på dingemotorn, sytt solskydd till dingen
– Lagat ett antal lackskador
– Kopplat in vår nya Inverter
– Tvättat och rostskyddsmålat vårt balksystem samt lagat/bytt ut skadad del
– Gjort i ordning underredet till högsta kvalitet
– Besiktigat Engla
– Tätat alla springor i syfte att hindra vatteninträngning från däcket
– Monterat en WI-FI förstärkare
– Monterat nya inne-lampor i salongen
– Monterat en Cabin Cooler i aktersalongen

Detta och allt det som jag just förträngt har vi sysslat med och vi har varit upptagna med dessa insatser en hel vintersäsong. Det har inte varit gratis, men vad är alternativet, vi vill ha allt i toppskick när vi startar nästa steg i vår resa.

Söndagen den 26 mars återigen en fin sommardag, jag arbetade med lite förbättringsjobb, sedan tog vi en långpromenad till ett kloster. Det var egentligen inte mycket att se, vi såg inga munkar/nunnor, bara byggnader som för ovanlighetens skull var väl underhållna. Vi ägnade mest tid åt att titta på alla lösspringande hundar o katter. Det är så överallt här, det påminner om bilder som jag sett från Indien, fast där är det vita kossor som gäller. Hundarna ligger och sover mitt på vägen (körbanan) och de flyttar sig inte när det kommer en bil utan bilen stannar och med kraftiga rattrörelser tar den sig förbi utan att köra på hunden. Konstigt också, alla dessa hundar och katter är verkligen sociala, ingen verkar aggressiv eller på annat sätt hotfull. De kommer fysiskt sett ganska nära men ändå inte så att de absolut ska tigga till sig något godis eller så, de verkar ha ett ovanligt gott liv. Det är som ett parallell-liv till vårt, vi krockar inte vi stör inte varandras rutiner.

Ex när det var som kallast här i vintras, blev jag ordentligt överraskad en kväll (sedan lärde jag mig) när jag öppnade dörren till hygienhuset så störtade två stora hundar rakt på mig, då hoppade jag till. Det visade sig att när det är kallt, då smyger hundarna in på våra varma toaletter där de ligger och sover, dock går ytterdörren inåt, varför de kan pressa sig in, men inte komma ut, kanske de legat där och haft det bra länge och deras blåsor började göra sig påminda samtidigt som de inte kom ut. Därav glädjesprången då jag kom och öppnande. Då lärde jag mig detta så jag öppnade försiktigt i fortsättningen och släppte ut de kissnödiga hundarna, när de var där. I bland stod de och väntade att jag skulle komma och släppa in dem, då dörren hamnat i låst läge och de inte på egen hand kunde ta sig in. Ja, jag släppte in dem en gång, andra gånger (kanske två stycken) morrade jag och då gick de till nästa hygienhus (toalett, det finns fem stycken i området).

Måndag den 27 mars, en fin sommardag, som vanligt bär jag kortbyxor och bar överkropp. Två mekaniker, den långe och den korpulente, kom för arbeta med motorn. Bakgrunden är att jag på morgonen direkt efter min morgonrutin pratat allvar med motormekaniker, jag sa att vi lämnar på torsdags morgon och då ska allt vara klart. Jag sa vidare att motorn varvar max
1 600 varv, före renoveringen varvade den 2 200 varv, som jag sagt tidigare så är det något fel (detta gäller alltså under gång med propellern aktiv). Motormekanikern såg bekymrat på mig, jag tror att tänkte, vad skönt det ska bli på fredag då är han inte här…I alla fall kom de två unga mekanikerna och de skruvade loss matarpumpen samt gjorde en massa andra preventiva åtgärder. Jag gissar att motormekanikern anser att jag är jobbig och sätter in en extra sista stöt för att med säkerhet kunna veta att de blir av med mig på torsdag. Men, jag känner på mig att jag inte kommer att vara nöjd och vi har gott om tid, varför jag tror att vi kommer tillbaka och på ett positivt sätt överraskar dem med några problem som de borde ha hanterat (anser jag). Men man vet aldrig, allt kan också vara perfekt. De hade med sig vår servade utombordare, skönt nu är det klart, nu är det bara det som allt inleddes med (motorn) som ska fixas till.

Nu är det spännande, de unga mekanikerna har tagit loss en massa saker från motorn, men framförallt har de demonterat matarpumpen, den hade jag oavsett annat tänkt byta själv. Jag tror att där är problemet, den får inte fram tillräckligt med bränsle, men vi får se i morgon ska allt monteras tillbaka och vi ska ut och provköra med motormekanikern ombord. Tänk vad skönt om allt fungerade, det liksom bara sa klick så var allt klart.

Vår dinge (jolle) som Biminimannen skulle skaffa en överrock till, kommer vi att lämna här på bryggan när vi ger oss iväg på torsdag. Han har haft veckor på sig att göra solskyddet men jag fick skriva till honom och fråga -Vart är du? Då kom han med sin dotter och då skulle de inte hinna bli klara till vi ger oss i väg på torsdag, så nu så får de ha dingen tills vi kommer tillbaka den 17 april, då ska vi gå tillbaka hit till Lefkas och hämta jollen. Därför vet jag att vi kommer att träffa motormekanikern på nytt efter det att vi lämnat nu på torsdag.

Nu kom Anne tillbaka efter sin mil-runda, hon är jätteduktig, springer oftare och längre än jag. Nu ska vi snart äta lunch och dra upp lite riktlinjer vad beträffar uthyrningen av vårt hus. Det är nämligen så att vår nuvarande hyresgäst flyttar tillbaka till USA tidigare än beräknat, så vi får tomt i huset redan den första juli. Vi har därför startat en ny rekryteringskampanj och några intresserade hyresgäster har hört av sig. Ex en familj från Tyskland som jag ska visa huset för den 2 april, de verkar mycket lovande.

Vi avslutar dagen genom att shoppa, det gillar Anne. Idag blev det en ny fender (inte sådan som används vid gitarrspel utan en s k puttifrånkudde) samt kläder till den och en annan. När vi kom till båten fick alla fendrar uniformt utseende dvs lika snören och lika färger. Nu är Anne nöjd, det ser fint ut.

IMG_0776

Inifrån klosterkyrkan

IMG_0779

Klostrets innergård

IMG_0783

Deras entré

IMG_1293

Så här drar man kommunalt vatten

 

 

Lämna en kommentar