Nu har vi landat!

Vi landade en timma sent, alltså kl 17.00 i Barca. Men innan vi åkte fick vi lite påminnelser om hur det kan vara när locket inte är på, som min mormor sa. När vi kom till Arlanda kunde vi konstatera att uthyrningsbolaget inte satt in hyran på vårt konto, det skulle de ha gjort redan på fredagen. Nu drabbades både Anne o jag av konspirationstänkande, är vi är utsatta för ett lurendrejeri, har de har gått i konkurs och lurat oss på våra pengar, de har hyrt ut huset till bordellrörelse, vi kommer aldrig mer få se vårt fina hus. Jag startade med att ringa dem, men inget svar, vilket spädde på våra grundlösa fantasier. Efter ett tag fick jag dock tag i ekonomichefen som beklagade och omedelbart gjorde utbetalningen. Skönt nu är det lugnt, tänkte vi.

Nu var det drygt en timma kvar till Take off. Telefonen ringde och det var han som köpt min fina bil, han sa -att ”rullgardinen” som ska täcka synbarheten in i bagageutrymmet fattas. Den kostar säkert någon tusenlapp så den måste ja ha. Jag blir nervös, vad har jag gjort med den? Med Annes samtalshjälp kommer jag ihåg att när vi skulle forsla vinterdäcken till köparen då tog jag loss den och jag minns att jag försiktigt lutade den mot ett stuprör på trottoaren utanför Oskars våning på Kronobergsgatan. Samtidigt drar Anne sig till minnes att hon, i ena ögonvrån, sett den stå vid soptunnorna inne på Oskars innergård. Snabbt fick jag tag i Oskar, han ringde på kvällen senare och berättade att han hade hittat den och att den nu stod tryggt i hans hall. Med ovissheten att inte hitta rullgardinen äntrade jag planet. Resan gick detta till trots alldeles utmärkt.

Vi hade förbeställt en taxi och åkte i god spansk stil alldeles för fort till Torredembarra. Taxidrivern var en äldre gentleman som inte kunde ett ord engelska, han fick dricks av mig (det var efter påtryckningar från Anne), han blev så glad att inte visste hur han skulle tacka. Det resulterade i att hans dotter ringde oss på kvällen och erbjöd sin pappas tjänster vart vi än ville åka. Lite sorgligt men kul.

IMG_0461

Utsikt från vår dusch och toa.

Efter en god natt (Oskar hade ju ringt och sagt att han hittat rullgardinen) på hotell Morros, stod vi äntligen vid vår båt, då upptäckte vi att de bilder som vår båtfixare sänt oss inte riktigt gav en rättvisande bild av hans insatser. Vid närmare granskning fanns det en del att anmärka på, men det gjorde vi aldrig.

IMG_0465

Här ligger hon bara och  väntar

Sjösättningen gick bra och vi fick en bra hamnplats, arbetet kunde börja. Vi började med att packa upp våra väskor och lägga prylarna i någon form av ordning (på skrivbordet). Därefter skulle vi, enligt vår plan, börja med att byta packningarna på vevaxeln i motorn. Vi hittade inte packningarna, de som var de första delarna jag köpte och det arbetet som jag ägnat timmar att fundera på hur jag skulle göra, det gick nu inte att göra. Ett stort antiklimax uppstod, hade detta varit en amerikansk film skulle vi ha tagit till flaskan och druckit oss asberusade, men nu är vi inte amerikaner. I stället började vi ändra i planen och jag kunde konstatera att det största hotet mot alla de ingrepp som jag ska göra under en vecka framåt, var just att i arbetet med motorn ex dra av en bult eller dyl. Dvs orsaka en oreparerbar skada pga okunnighet. Av den anledningen tillskrev jag han där uppe, han som vakar över mig, orsaken till att packningarna inte hittades. Han visste att jag skulle klanta till det och såg till att packningarna blev kvar hemma. Ska man säga tack?

Nu har vi kommit igång på allvar det är lördagen den 4 juni. Det är mycket slitigt att krypa omkring på båten och skruva, dra kablar mm. På kvällarna är vi helt knäckta och vinglar till duschen för att därefter bli serverade mat och dryck på krogen. Nåja vi lider inte så mycket. Det har hittills varit kanonväder varje dag. Ombord är det en enda röra, det är ingen idé att plocka undan efter det att man använt något, det leder bara till dubbelarbete, för snart ska man på nytt ha samma prylar/verktyg. Hittills har vi bytt, olja, oljefilter, två bränslefilter, satt fast insuget på motorn, monterat den nya autopiloten, delvis den nya radion med separat styrdel, samt WiFi-förstärkaren i AIS-stolpen. Vi var helt knäckta efter denna insats.

I dag 84/6) ska vi ta tag i våra instrument. Efter det att Anne vinschat upp mig i masten så monterade jag masttoppsinstrumentet (som visar vindriktning och styrka), tejpat förstagsprofilens översta skarv, spridarändarna har tejpats för att inte nöta mot seglet, kollat alla lampor mm. Allt verkar ok.

Därefter monterade vi den ”justerade” plottern samt B o G instrumenten, trot om ni vill, allt fungerade. Slutligen avslutade vi dagen med att justera gasreglaget samt leta fel när det gäller oljetrycksmätaren. Trots att den är helt ny så fungerar den som en gammal utsliten sådan. Min erfarenhet säger mig att det är ”jordfel”, men det hjälper dåligt, det är svårt att hitta. Nåja jag kan fixa det längre fram (köpa ytterligare en mätare?).

I dag praktiserade vi vårt nya liv, vi tog siesta och sov på däck och någon av oss snarkade så det hördes i hela hamnen. Nu har vi ätit kylling (danska) och druckit ett lokalt vin för c:a 20 kronor, jättegott.

Vi säger godnatt den 4 juni.

Anne o Kess

 

En tanke på “Nu har vi landat!

  1. Hej , jag bar började prenumerera på bloggen för ett par dagar sedan. Har sedan dess gått och väntat på ett livstecken . Yes tack , nu kom det !
    Båten ser mycket fin ut och ni verkar ju vara vi gott mod .
    Hoppas ni fått sova ut ut ordentligt, när ni läser detta . Nu börjar det riktiga äventyret .
    Vi ser med spänning fram emot nästa rapport.
    Anders m. familj

    Gilla

Lämna en kommentar